020-56 00 56

Sitter och njuter av min semester. En vecka har gått, några veckor kvar. Samtidigt känner jag skuld.

Semester. Något vi tar förgivet.

Vem har egentligen ”rätt” till semester? Egentligen alla som arbetar. Frågan är dock om alla har råd med semester. Det är om sommaren många hel- och deltidsarbetslösa får som mest jobb. Även ungdomar.

LO gör sin sommarkampanj just nu. De började med dessa sommarkampanjer redan innan jag var född. Been going on for a while, that is. LO Västsverige har varit ute i två veckor nu och rullar in på tredje och sista veckan. Under dessa veckor går fackliga eldsjälar ut och informerar sommarjobbare, främst unga men även andra anställda, om vikten av bland annat kollektivavtal, anställningsbevis och även rätten till semesterersättning.

Hur enkelt är det egentligen att ta semester om man inte ens vet att man har rätt till semesterersättning? Jag har stött på många, både yngre och äldre, som tror att man bara är berättigad detta om man har en tillsvidareanställning och jobbar heltid.

Dit jag egentligen ville komma var att (inlägget blev liiite längre än jag tänkt mig..) informera om LO’s hjälptelefon för ungdomar som sommarjobbar. Man behöver inte vara medlem för att ringa dit och man kan ställa frågor som rör arbetet. Snälla sprid 020-56 00 56 och se till att ungdomarna inte blir lurade och faktiskt får den information de behöver. Vem vet? En vacker dag kanske det är dom som är de fackliga eldsjälarna som är med LO ute på sommarturnén🙂

”I’m just glad I haven’t been replaced by a bucket of turnips.”

– Rainbow Dash, My Little Pony: Friendship is Magic s01e25

 

Over and out,
Ann-Sofie

Om Ann-Sofie

Jag föddes i Kopparberg 1985 och det är där jag även är uppväxt. Flyttade till Göteborg 2006 och blev fackligt aktiv något år därefter. Är förtroendevald inom Hotell- och restaurangfacket då jag till vardags jobbar som hotellstäderska. För att sammanfatta mig så kan man nog säga I'm breathing and living med det fackliga arbetet. Bonusinfo är att jag även älskar My Little Pony: Friendship is magic :)
Det här inlägget postades i Okategoriserad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

