Patric Nelson: Stoppa Scandalen!

Just nu driver Livsmedelsarbetareförbundet scandaltillsammans med klubbarna på HK Scans industrier en kampanj kallad Scandal. Bakgrunden till kampanjen är arbetsgivarens inställning vid förhandlingar om övertalighet, och användandet av bemanningsföretag. Här skriver Patric Nelson, Livs klubbordförande på Scan i Kristianstad, om varför det är viktigt att sprida kampanjen.

Totalt har cirka 100 slaktare och styckare varslats på Scans industrier i Sverige. Scan hänvisar till arbetsbrist samtidigt som inhyrd arbetskraft anställs eller får stanna kvar. Det har även visat sig att ett av bemanningsföretagen som Scan anlitat är skyldigt stora summor i arbetsgivaravgift och skattetillägg. Livsmedelsarbetareförbundet tar kampen mot otrygga arbetsvillkor och orättvisor. De uppsagda bör få jobben tillbaka. Vi kräver att Scan gör om och gör rätt.

Sedan början av 2000-talet har Scan anlitat olika bemanningsföretag i sin styckningsverksamhet. I dagsläget har man på anläggningen i Kristianstad, där jag arbetar, ca. 50 ”konsulter”. Under de senaste 18 månaderna har man varslat och sagt upp drygt 100 av sina egna anställda. Bland de uppsagda finns kamrater som med lite utbildning skulle kunna omskolas till att ersätta inhyrd personal. Detta har varit klubbens ståndpunkt vid de senaste varslen. Svaret har hela tiden varit ”det kostar för mycket”. Man har istället försökt komma överens om en avtalsturordning, där undantag ska göras för styckare med rätt kompetens. Ditt värde för företaget beror då också på vilken styckningslinje du blivit placerad på. Att man från företagets sida har strypt rotationen mellan de olika linjerna påverkar din möjlighet till kompetensutveckling.

Varför är då de inhyrda så attraktiva för HK Scan? Givetvis är det så att de pressar villkoren på arbetsplatsen. De är betydligt mer produktiva än de egna styckarna, dessutom till ett lägre pris. Ett exempel är linjen där man styckar framparter. Hastigheten på linje 1, där de egna styckarna står, är 240 enheter i timmen. Förhandlad maxfart är 270 enheter i timmen. Varje pass är 60-75 minuter långt och man roterar efter varje pass. På linje 2 och 3, där de inhyrda står, är hastigheten någonstans mellan 300 och 400 enheter i timmen. Deras arbetstid är 6 timmar uppdelat i sex 60-minuterspass. Fram till ganska nyligen var rotationen på dessa linjer i det närmaste obefintlig. Detta är inte okej!

Livs har nu lanserat kampanjen på www.scandal.nu med uppmaningen till HK Scan Sweden att ”gör om, gör rätt”. Gå gärna in på sidan och dela den vidare på sociala medier.

Patric Nelson är klubbordförande för Livsklubben på Scan i Kristianstad. Patric har jobbat som styckare i mer än tio år. Klubben har närmare 600 medlemmar och är en av tre anläggningar inom Scan som bedriver slakt och styckning. Läs mer om styckarnas arbetsvillkor i den här artikeln från LO-tidningen/Arbetet.

Det här inlägget postades i Arbetsmarknad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s