Känner socialdemokratin inget bildningsansvar?

Den 3-7 april har det svenska socialdemokratiska arbetarpartiet kongress. I många år har Sverige haft ”valfrihet” inom välfärden. Privata aktörer gör numera vinst på vård, äldreomsorg och skola. Vad är socialdemokraternas syn på detta? Ja, det är svårt att veta. 

Flertalet frågor behöver ställas. Hur viktigt är det att vinna valet 2014? Hur viktigt är det med makt? Hur vinner man val numera i Sverige? Vilka faktorer spelar stor vikt för att få medborgarnas gehör (eller skattebetalarna som borgarna ser på oss medborgare)? Hur rädd är man för att behöva bilda medborgarna?

Vilket samhälle vill vi ha? Vilket samhälle vill vi socialdemokrater ha?

Opinionsundersökningar som man gör säger att det inte går att vinna val på förbud mot vinster i välfärden. Jag undrar om en opinionsundersökning från 1880-talet skulle visat att 8-timmars arbetsdag var en valvinnare? Eller allmän och lika rösträtt? Jag är av uppfattningen att man hade till uppgift att bilda befolkningen, genom tal på torgmöten, skogsdungemöten och andra liknande sammankomster. Den tidens social medier och möten. Hade opinionen fått bestämma eller juridiken för den delen så vet man inte hur det sett ut.

Idag föreslår man kontrollapparater för i något tillstånd av delirium önska att kvaliteten ska vinna över kapitalet. Hur mycket kostar det av våra gemensamma pengar? 

Gemensam finansierad och utförd välfärd är inte bara bättre utan den tar bort en oerhört viktig oro. Valde jag rätt? Vissa saker sköter inte marknaden bättre. Vår välfärd är inte bara ett enormt framgångsrikt socialdemokratiskt projekt. Det är nämligen så att det var genom välfärdsprojektet som man fick till socialdemokratins drömmar om ett mera jämlikt samhälle, där flertalet människor hade bättre möjligheter att uppfylla ”sina bästa stämningars längtan”. 

Idag kravapparater istället för att utföra välfärden tillsammans och i samma veva lösa stora delar av arbetslösheten. Idag oro att välja fel, misstro mot fler och fler, istället för mer demokrati. Idag opinionsundersökningar som förklarar hur man ska vinna val, istället för självförtroende och bildningsvilja.

Framtiden är vår att forma!

Självförtroendet är vårt att fånga!

För tror man på sina idéer så går det hand i hand med att vilja berätta varför man tror att sina idéer är bra. Bildningen kommer liksom automatiskt.

Jag vill citera K-G Westlund – Välfärden betyder att det ska gå väl på färden genom livet. Och om vi nu ska byta ut vår modell mot något annat. Vilken modell är det vi tycker är bättre? Om vi tittar ut över världen och ser andra länders modeller, vilken är det vi ska byta till? 

Moderna ord, Jämlikhet. Solidaritet. Frihet.

Varför känner vi socialdemokrater inte att framtiden är påverkbar. Varför får opinionsmätarna så oerhört mycket att säga till om. Varför kan borgarna köra ner oss i skorna med ett enkelt argument som: Förbjuder ni vinster i välfärden kommer ni göra alla de som jobbar i privata bolag arbetslösa. Hur fan kan vi huka för något sådant? Vem är det som gör vem arbetslös?

Snälla kära vi, kan vi inte bara vilja något igen med kraft. Viljan framåt skapar självförtroende och en sjuhelsikes massa människor som vilja bilda sina nära och kära om en bättre väg framåt.

Kanske är jag som nybliven tvåbarnspappa lite känslig och tänker för långt fram, men när man står där och fantastiskt duktiga människor med trygga händer hjälper ens barn till världen känner man oerhörd tacksamhet. Men samtidigt en oro för att alla våra barn inte ska ha det lika bra.

Och det är väl ändå det som det måste handla om.

Vilket samhälle vill vi lämna över till våra barn. Alla våra barn.

/Jack 

Om Jack

Jag jobbar som ombudsman på Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Jag jobbar med folkbildning organisation och förhandling. Har även uppdrag för Arbetarnas BildningsFörbund som handledare. Innan dess har jag jobbat som snickare i 10 år. När jag inte jobbar finns en liten kolonistuga som behöver renoveras. Min lille pojk och tös och flickvän och jag bor i majorna. Löpträning önskar jag att jag kunde skriva att jag håller på med. Jag gick med i Olof Palme sen blev jag socialdemokrat, trots att han då vart död sen 23 år tillbaka. Historieätarna är det bästa jag sett på länge om man bortser från dokumentärfilmen om Palme.
Det här inlägget postades i Framtid, Ideologi, Välfärd. Bokmärk permalänken.

Kommentera

