Otäckt.

Jag tycker det börjar bli otäckt, samhället Sverige. Känslan gnager i mig, något är så fel. Jag har skrivit det förut och vi har alla pratat om det. A-kassan, arbetslösheten, sjukförsäkringarna, jobbskatteavdraget, arbetsmiljön, ojämnlikhet, klassklyftor, rasism, våld, kyla och mörker.

Vi har levt såhär i flera år nu, varför skräms jag nu? Kan det vara för att vi accepterat? Har vi accepterat en  tioprocentig rasism i Sverige? Har vi accepterat en åttaprocentig arbetslöshet i Sverige? Har vi accepterat oändlighetens procent i löneskillnader mellan VD och arbetare? Och nu, kommer vi acceptera rasprofilering på våra gator och torg?

Det ryser i mig, gör ont i hela kroppen. Rasprofilering, bara ordet äcklar. Vi är där nu, jagar de utsatta. Straffar de oskyldiga. Idag papperslösa, imorgon?

Jag kan förklara det mesta för mina barn. Dom förstår mycket dom små liven trots sin ringa ålder. Men det här, det kan man inte förklara. Jag kan bara be att dom själva slipper se det med egna ögon.

Otäckt, helt enkelt otäckt.

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Ideologi, Okategoriserad, Välfärd. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Otäckt.

  1. Ping: Vi måste fortsätta att värna om den svenska välfärden | Görans tankar och bagateller

Kommentera

