Skattjakt!

Fredrik Reinfeldt säger gärna – En undersköterska har fått en hel månadslön till om året. Han syftar då till den skattesänkning hans alliansregering genomfört. Han menar att cirka 1500 kronors skattesänkning per månad gett en extra lön per år. Dock talar han ingenting om vad dessa personer har fått betala med. Vad som har fått stryka på foten.

När han bestämmer att den gemensamma potten pengar vi har ska minska, ja då minskar också de gemensamma möjligheterna.

Reinfeldt och högern vill inget annat än att sänka skatten. Deras skattjakt är ett ständigt pågående projekt. Jobbskatteavdrag, sänkta arbetsgivaravgifter, sänkt bolagsskatt. På alla frågor svarar man med skattesänkningar, små bekymmer = små skattesänkningar. Stora bekymmer = stora skattesänkningar.

Istället för att på det politiska planet ha modet att försöka lösa våra samhälleliga utmaningar, skattesänker man lite fegt och säger i mina öron – LÖS DET SJÄLVA!

Image 

Nedan är tre av många saker som påverkats av Reinfeldts skattjakt:

För att få en extra månadslön om året så ser barnmorskors verklighet bland annat ut såhär

”Medelklassen” som ska vara de stora vinnarna har mindre makt och alla vi som arbetar tystas och disciplineras.

När Reinfeldts skattjakt når sitt slut hoppas jag att det finns något kvar att dela på. Tyvärr har roffandet varit enormt. 140 000 miljarder svenska kronor i skatteparadis. Tanke: Den svenska välfärden kostar cirka 1556 miljarder kronor om året (skatteuttag 2011). Om dessa pengar som flyttas till skatteparadis engångsbeskattas med 50 % skulle det betala vår välfärd i 45 år framåt.

2014 har vi möjlighet att stoppa skattjakten. 

/Jack

Om Jack

Jag jobbar som ombudsman på Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Jag jobbar med folkbildning organisation och förhandling. Har även uppdrag för Arbetarnas BildningsFörbund som handledare. Innan dess har jag jobbat som snickare i 10 år. När jag inte jobbar finns en liten kolonistuga som behöver renoveras. Min lille pojk och tös och flickvän och jag bor i majorna. Löpträning önskar jag att jag kunde skriva att jag håller på med. Jag gick med i Olof Palme sen blev jag socialdemokrat, trots att han då vart död sen 23 år tillbaka. Historieätarna är det bästa jag sett på länge om man bortser från dokumentärfilmen om Palme.
Det här inlägget postades i Ekonomi, Framtid, Partipolitik, Välfärd. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skattjakt!

  1. Ping: Det är uppenbart att den nuvarande jobbpolitiken inte fungerar « Görans tankar och bagateller

Kommentera

