En Babbes? årskrönika

Do you want me?”

Fyra små ord, ord som jagar mig om natten.

Ord som gör mig illamående, ger mig sorg.

Ord som ger mig perspektiv och viljan att förändra.

 

2012 är snart slut.

Snart stänger vi boken för året då rasismen segrade i svensk politik och borgerligheten fortsatte roffa åt sig det som tillhör oss alla medans dem kastat smulor åt folket.

2012 är året då jag och många med mig fick lära oss ordet babbe och dess innebörd.

Vi har också fått veta att etniska svenskar mitt i livet är lite mer framgångsrika än….alla andra? I Blekinge, Skåne och Skaraborg så har försäljningen av järnrör ökat markant.

Jimmie Åkesson har gett ordet nolltolerans ett nytt ansikte. Jan Björklund har bestämt sig för att skicka tillbaks svensk skola till hobbit-tiden.. Göran Hägglund har ägnat året med att bli ifrågasatt av sina egna och Annie Lööf har ägnat året åt att, ja, vad då?

Vi har fått se Håkan Juholts sorti och Stefan Löfvens entré. Lugna trygga Stefan som skall lotsa oss mot en valvinst 2014. Om jag fick välja så startar S ett intensivt och produktivt samarbete med V. MP kan dra dit pepparn växer.

Min favoritsosse: Alltid Fredrik Ståhle, alltid.

Bästa sossen: Daniel Suhonen, all respekt för Suhonens kunnande, vilja och orädsla.

Sämsta sossen: Niklas Nordström, för all framtid.

 

Media har i år som alla andra år granskat personerna i politiken istället för politiken hos personerna. Politiker kommer och går, vidriga värderingar hos vissa politiska partier består. Mer granskning av partier och mindre av person tack!

Bästa offentliga personen: Soran Ismail, modig och rolig.

Sämsta offentliga personen: Bosse Hansson, fy skäms.

Gällande sportens värld så har allt handlat om Zlatan som vanligt. Jag kunde blivit lika bra men jag valde att bli ungdomsansvarig på Volvo istället, ingen som hyllar mig för min uppoffring dock.

Årets sporthändelser:

  1. 4-4 matchen mot Tyskland givetvis.
  2. Lisa Nordéns silver i OS, mäktig tjej.
  3. NHL lockouten, giriga ägare, giriga spelare, drabbade fans.

Bubblare: Ett av mina mål i innebandyn på måndagar med mina vänner, sjukt snyggt!

Utrikes så fortsätter krigandet och misären på flera håll. Hoppas världen 2013 ställer sig bakom Syriens och Palestinas folk och räddar dom från terror och förtryck.

Årets skurk: Bashar al-Assad, Syriens diktator och barnamördare.

Årets hjälte: Alla förtryckta och förföljda hjältar världen över som kämpar för jämnlikhet, rättvisa och frihet.

Nästa år tror jag euron faller, Reinfeldt avgår och Åkesson gifter sig med en papperslös armenier…….eller inte. Ett mer verkligt scenario är att euron fortsätter leva farligt och vår enda medicin tycks vara nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd ån, nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd lån, nöd…

Årets fars dag present för arga vita män 2013 spås bli ett järnrör med en ”skit i den lilla horan” stickers fastklistrat på paketet.

Blåvitt vinner allsvenskan och vägtullarna visar sig vara ett aprilskämt.

 

Do you want me?”

Dessa fyra ord sa en pojke i Kambodja till mig när jag var där på semester 2006. Då var han kanske 7-8 år, hade en röd sliten t-shirt och trasiga shorts. Hans ögon var grumliga och tomma, han var kraftigt undernärd. Han tog min hand när jag försökte passera, ”Do you want me?”

Jag gråter när jag tänker på det, varje gång. Ville rädda honom men gjorde inget. Gick min väg och lämnade honom åt hans öde. Förlåt mig.

 

Vi bråkar, grälar och debatterar.

Min kultur, din kultur, vår kultur, ingens kultur.

Mitt land, ditt land, vårt land, ingens land.

Du är svensk men inte jag, jag är svensk men inte du.

Åk hem, kom hit.

Stanna kvar, stick.

Ögonfärg, hårfärg, hudfärg, gudar.

Bråk, rädsla, okunskap, hat.

”Invandrarfrågan” har stått på agendan ett tag nu och vi tar  diskussionen till så låga nivåer att vi bråkar om pepparkaksgubbar och Kalle ankas jul.

Små problem jämfört med den kambodjanska pojkens verklighet.

”Do you want me?”

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Okategoriserad. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till En Babbes? årskrönika

  1. Ingemar Rönn skriver:

    Hej Sebbe
    Underbar läsning, humor, allvar, eftertänksamhet…så här dagarna efter ett besök i norra Vietnam.
    Tillägg, Gais vinner superettan!!!

    Ingemar Rönn

  2. janripa skriver:

    Bra skrivet Sebbe! Gott nytt år!

  3. Peter Floo skriver:

    Bra o tänkvärt

  4. G.S skriver:

    Mycket bra skrivet !
    Ett GOTT NYTT ÅR önskar jag er alla bloggare.

  5. Tomas Angervik skriver:

    Bra skrivet kamrat.

  6. Vlatko Gicarevski skriver:

    Fina ord kamrat!!!

  7. Stefan Sandberg skriver:

    Bra talat kamrat. Känns tryggt med dig vid min sida…

  8. Zaklina skriver:

    Sebastian du är min hjälte!!!

Kommentera

