Organisera mera!

Den första snön jag såg för denna vinter kom när jag var på Runö i slutet av november. Helt fantastiskt, både snön och Runö. Jag var där tillsammans med “mina flickor” som jag kommit att kalla dem. De sitter båda med i lokala ungdomskommittén HRF avd 01. Det var ju naturligtvis lite fler än bara vi tre. Det var LO’s ungdomsforum. Ungefär 240 stycken fackligt aktiva unga. Jag var nästan i himmelriket. Så mycket kloka människor på ett och samma ställe!

Ungdomsforum är en sammankomst på tre dagar med unga fackliga kämpar som utbyter tankar och idéer. Dessa tre dagar är fullspäckade med nätverkande mellan de egna Iiförbundet, mellan de olika förbunden och självklart LO-distrikten. Det är även seminarier under dessa dagar och det fanns fyra stycken att välja på. Vi skulle välja två stycken och ett av de jag valde hette Organisera på djupet. Det är nog ett av de bästa seminarier jag någonsin varit på!

Lisa Björck heter hon som höll i seminariet och arbetar i dagsläget på Kommunal med just organisering. Tidigare har hon varit på Transport och arbetat med samma saker. Hon presenterade en metod, eller snarare en femstegsmodell på hur man kan gå tillväga. Hon gav oss mycket tips. Om jag ser till mitt förbund så är inte värvningen något problem, det är att behålla dem. Hon pratade just om det. Vi kan inte släppa medlemmarna efter värvningen, vi måste organisera dem! Det hon bland annat pratade om var att ha enskilda samtal med både medlemmar och ickemedlemmar på en arbetsplats och då lyssna på vad de har att säga. Finns det några problem? Utifrån dessa samtal kan man sammanställa ett gemensamt problem och handleda dem för att själva lösa detta.

Via samtalen kan man även hitta ledarpersoner som senare kan komma att bli förtroendevalda. Det gör man helt enkelt genom att fråga alla vid samtalet vem de har förtroende för eller vem de går till om de upplever problem. Vid samtalet bör man även fråga om den personen kan tänka sig hjälpa till med något, kanske inte ett uppdrag, men många bäckar små. Tillsammans är vi starka och med lite teamwork kommer vi otroligt mycket längre.

Lisa berättade även om tillvägagångssätt för dessa samtal. Ibland kanske man inte kan prata med de anställda på jobbet utan man träffar dem utanför arbetsplatsen till exempel i hemmet, i bilen på väg hem från jobbet etc. När Lisa jobbade på Transport så hade de även dörrknackning, vilket jag var lite skeptisk till, men hon berättade att de aldrig har blivit nekade att komma in. Snarare tvärtom, det var svårt att komma därifrån! Det här är något jag verkligen skall ta till mig och försöka applicera i min avdelning!

Om ni skulle få möjligheten att lyssna till Lisa så rekommenderar jag det varmt.

”Dear Princess Celestia, Winter Wrap Up was one of the most special things I’ve ever been a part of here in Ponyville. It helped me to learn we all have hidden talents, and if we’re patient and diligent we’re sure to find them. And as always, with good friendship and teamwork, ponies can accomplish anything!”

– Twilight Sparkle (All team organizer), My little Pony: Friendship is Magic s01e11

 

With love,

Ann-Sofie

Om Ann-Sofie

Jag föddes i Kopparberg 1985 och det är där jag även är uppväxt. Flyttade till Göteborg 2006 och blev fackligt aktiv något år därefter. Är förtroendevald inom Hotell- och restaurangfacket då jag till vardags jobbar som hotellstäderska. För att sammanfatta mig så kan man nog säga I'm breathing and living med det fackliga arbetet. Bonusinfo är att jag även älskar My Little Pony: Friendship is magic :)
Det här inlägget postades i Okategoriserad. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Organisera mera!

  1. Lisa Björck skriver:

    Hej!
    Jag såg inte detta inlägg förrän nu (ett bra tag efter att du skrev det..) Men vad kul att du fann föreläsningen givande och hoppas ditt fackliga arbete blir/är lyckosamt! Kram Lisa Björck

Kommentera

