Långt bort?

Det är höst nu. Vädret är grått och trist. Julen kryper allt närmare. Årets höjdpunkt för barnen. Om de har tur. Om de har föräldrar som har jobb. Om de har föräldrar som har jobb med en schyst lön. Om de har föräldrar, det kanske bara är en förälder eller ingen alls. 

– Det ska löna sig att arbeta.

Om jag har flera jobb, lönar det sig mer då? Om jag lyckas pussla ihop vardagen med jobb, ekonomi och familj. Jag skall vara lojal mot min arbetsgivare, alltid finnas till hands. Jag skall vara flexibel, alltid anpassa mig. När kommer någon anpassa sig efter mig? När kommer någon inse mina behov? Jag måste ju också äta och ha tak över huvudet.

Jag heter Ann-Sofie och jobbar inom hotell- och restaurangbranschen. Jag har tur att jag faktiskt har en tillsvidareanställning. Ja, det är tur.  Det jag beskrev ovan är vardag för många av mina kollegor. De lever med ständig stress och ångest. Man skall vara flexibel och tillgänglig, ofta gentemot olika arbetsgivare. Man skall leva i symbios med sin mobil. Missar man ett sms om ett tillgängligt pass så har någon annan redan hunnit tacka ja.

– Vi kan inte ändra anställningsform på någon, tänk om de inte behövs! Det är ju så svårt att säga upp folk! Bort med LAS! Den lagen gör ju allt så krångligt!

Är det verkligen svårt att säga upp sina anställda? Vore det inte lättare att faktiskt ge dem en annan anställningsform, byta från enstaka dagar till en visstid eller tillsvidare? Då kan man ju planera arbetet lättare utan att bryta mot diverse kollektivavtal.

Hur ter sig då detta i sammanhanget “Vi måste sänka ungdomslönerna så de unga får jobb”? Om arbetsgivarna är rädda för att de inte kommer behöva alla sina anställda, hur ska det då bli lättare att ge ungdomarna jobb genom sänkta löner? De behövs ju inte? Om vi skulle sänka ungdomslönerna till 75 % av dagens lön, var landar vi då? En nittonårings heltidslön ligger på 15 762 kronor. Hur många nittonåringar jobbar ens heltid? Var skall de ha råd och bo? Om de ens lyckas hitta någon bostad.

Dit jag vill komma är egentligen att allt har en koppling till politiken.

Vi har val i september 2014, men visste ni att vi har ytterligare ett val 2014 och dessutom ett val redan 2013? Valet 2013 är Kyrkovalet och 2014 har vi val till EU-parlamentet och Riksdagen. Kyrkovalet och EU-parlamentet kanske det inte pratas om så mycket, men de är minst lika viktiga. Diakoniverksamheten avlastar samhället väldigt mycket då utsatta människor kan vända sig dit. Sen har vi även fackliga kamrater som faktiskt är anställda av Svenska kyrkan. Vi vill väl att det skall vara schyst för dem med? Vad det gäller EU-parlamentet måste vi verkligen vara på tårna. Beslutas det något där, ja då måste vi rätta oss efter detta.

Det kan tyckas att valen ligger långt fram i tiden. Men det är nu vi måste göra våra röster hörda. Det är nu vi måste förklara varför facklig-politisk samverkan är så viktig. Inte sen. Nu! Hela tiden!

“Dear Princess Celestia, sometimes you can feel like what you have to offer is too little to make a difference, but today, I learned that everypony’s contribution is important, no matter how small. If you just keep your head high, do your best and belive in yourself, anything can happen.”

– Fluttershy, My little Pony: Friendship is magic

 

Yours truly,

Ann-Sofie

Om Ann-Sofie

Jag föddes i Kopparberg 1985 och det är där jag även är uppväxt. Flyttade till Göteborg 2006 och blev fackligt aktiv något år därefter. Är förtroendevald inom Hotell- och restaurangfacket då jag till vardags jobbar som hotellstäderska. För att sammanfatta mig så kan man nog säga I'm breathing and living med det fackliga arbetet. Bonusinfo är att jag även älskar My Little Pony: Friendship is magic :)
Det här inlägget postades i Okategoriserad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

