Två inlägg om eurokrisen

Jag har skrivit två långa inlägg om de möjliga lösningarna på eurokrisen på socialdemokratiska studentförbundets tidskrift Libertas blogg:

Jag försöker inte att förklara orsakerna till krisen utan försöker bara att gå igenom diskussionen om hur eurozonen kan ta sig ur krisen, från det läge som man befinner sig i just nu. Den verkligt stora och intressanta frågan ur ett socialdemokratiskt perspektiv är: hur mycket ska staten rädda kapitalisternas/aktieägarnas/bankernas pengar i en kris? Anledningen till att göra det är att stabilisera ekonomin i svåra lägen och undvika stora depressioner, motargumentet är att det är fördelningspolitiskt förkastligt. Den frågan försöker jag ge lite kött på benen i de två inläggen, för den nuvarande europeiska situationen.

Om Erik Bengtsson

Jag är 28 år och jobbar som doktorand på Göteborgs universitet. Jag forskar om arbetsmarknadsfrågor, fackföreningar och inkomstfördelning. Jag har en forskningsblogg: http://erikbengtsson.blogspot.se/ Och så bloggar jag här på Mellan anpassning...
Det här inlägget postades i Ekonomi, Internationellt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Två inlägg om eurokrisen

  1. Ping: Kajsa Borgnäs: Europa bortom ”ad-hocracy”? | Mellan anpassning och motstånd

Kommentera

