En regering på diet

Jag gillar inte dieter. Av den enkla anledningen att de är utformade för kortsiktiga resultat. Gå ner ett kilo i veckan genom någon slags svält. Ta bort kolhydrater! Ät bara fett! Ja, det finns ett antal. Jag säger inte att det är dåligt att hålla koll på vad man äter utan jag invänder mig emot snabba lösningar med hjälp av någon slags svält. Jag har själv prövat några, någon gång, och har i min egna empiriska undersökning dragit slutsatsen att jag blir ännu mera oaktsam med vad jag äter efteråt. Jag har även märkt att det funkar kortsiktigt, men på lång sikt har jag fått betala för att jag trodde jag hade hittat en genväg. Min enkla uppfattning är att det krävs arbete i form av regelbunden motion och bra mat som jag gillar. Eftersom jag ska leva ett helt liv blir det lite löjligt att tro att jag aldrig mera ska äta äpplepaj med vaniljsås. Så en hållbar lösning som jag kan leva efter som tillåter mig att njuta, men som även innebär en insats från min egen sida. Jag tror helt enkelt inte att det finns några genvägar.

Här kommer då min parallell med dagens regering och vilket politiskt parti som helst för den delen, men regeringen Reinfeldt i synnerhet och hans sympatisörer i allmänhet.

Att bygga (eller rasera) trygghetssystem för att ge alla som jobbar lite mera i plånboken är just en genväg, en kortsiktig insats för att få snabba resultat. Nedskärningar i sjukförsäkringen, försämrad a-kassa, ja ni vet allt det där som skett de senaste fem åren för att finansiera jobbskatteavdraget och andra skattesänkningar. Allt detta kanske erbjuder det man vill göra just nu, när man befinner sig i en fas där man känner att man inte behöver allt det där som välfärden erbjuder.

Man vill ju ha en beach 2011 kropp nu, för det är ju sommar nu! Just det, kan vilken besserwisser som helst säga, skulle du tänkt på lite tidigare så att du började träna i tid. Men här finns ju en diet som kan erbjuda mig detta på bara fyra veckor.

Här finns också en regering som kan erbjuda dig en snabb lösning för att kunna till exempel konsumera lite mera just nu. Men vad är det du får välja bort?

Doktor Atkins diet: Bort med kolhydrater!

Regeringen: Bort med en sjukförsäkring för alla!

ISO: Räkna kalorier!

Regeringen: Räkna med fler jobbskatteavdrag!

Scarsdalemetoden: Nästan bara proteiner!

Regeringen: Nästan bara a-kassa! (med ett tak som gör att knappt tio procent får 80 % av sin tidigare lön, menar jag att det bara nästan är en a-kassa)

GI-metoden: Ät mindre och ät inte av allt! Svält ett tag så kommer du bli smalare!

Regeringen: Sänk lägstalönerna så alla inte har råd med allt! Svält ett tag så kommer du rycka dig själv i håret!

Pillerdiet: Ett substitut för riktig mat!

Regeringen: Fas 3, ett substitut för ett riktigt jobb och en arbetsmarknadspolitik!

Fettsugning: Snabbt resultat som tar bort allt fett med ett enda ingrepp direkt, skadligt?

Regeringen: Arbetslivsinstitutet togs bort med ett enda beslut, det lades ned 2007, skadligt?

Det som står på de flesta dieterna är att om man gör fel så kan kroppen komma till skada. Detta budskap borde regeringen tagit till sig innan de började sätta Sverige på diet. För de har gjort fel och människor har kommit till skada!

/Jack

Om Jack

Jag jobbar som ombudsman på Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Jag jobbar med folkbildning organisation och förhandling. Har även uppdrag för Arbetarnas BildningsFörbund som handledare. Innan dess har jag jobbat som snickare i 10 år. När jag inte jobbar finns en liten kolonistuga som behöver renoveras. Min lille pojk och tös och flickvän och jag bor i majorna. Löpträning önskar jag att jag kunde skriva att jag håller på med. Jag gick med i Olof Palme sen blev jag socialdemokrat, trots att han då vart död sen 23 år tillbaka. Historieätarna är det bästa jag sett på länge om man bortser från dokumentärfilmen om Palme.
Det här inlägget postades i Partipolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

