Fredrik Reinfeldt avslöjar

Jag är övertygad nyliberal. Med stolthet och glädje. Jag blev det när jag for omkring i Täby och såg den oerhörda orättvisan där rika blev högt beskattade. Jag blev det när jag som mycket ung drog runt i riksdagen och skrev det sovande folket. När jag för första gången kom i kontakt med socialdemokratin och såg listor på bidragstagare och förtidspensionärer. Jag blev det när jag fick klart för mig att socialdemokratin ville utjämna klyftorna i landet och inte enbart ha pengar som drivkraft för människors framgång. Jag blev det när jag såg hur nyliberaler i form av Thatcher och Reagen skördade stor framgång med nedmontering och avreglering i England och USA. Jag blev det när jag själv fick vara med och montera ner trygghetssystemen i vårt eget land. Och med nära vänner som Littorin, Husmark-Pehrsson och Bildt som riskerat karriären för min skull.

Men viktigare är, jag bestyrks i min övertygelse när jag ser ut över Sverige och ser klyftorna växa och de rika blir rikare. Jag bestyrks i min övertygelse när jag i land efter land ser högervindar segra. Jag bestyrks när gräddfiler skapas så vi med pengar slipper stå i kö med vanliga arbetandes människor. När jag ser in i den framtid de röda har att erbjuda där mänskliga rättigheter ska gå före plånbokens tjocklek, där mindre lyckade människor ska kunna åtnjuta samma rättigheter som privilegierade . Där de fattiga blir rikare och de rika får svårare att göra enorm vinst på andra människors slit.

Visst är jag övertygad nyliberal, jag är det med stolthet över vad denna nyliberala drivkraft har uträttat i vårt land. Jag är det med glädje för jag vet att vi har viktiga arbetsuppgifter framför oss, t.ex. fler nya jobbskatteavdrag. Jag är det med tillförsikt för just nu vet människor inte riktigt än vad vi snart måste börja skära ned i. Det kan snabbt bli uppenbart vad som händer med jobben och tryggheten och stabiliteten om vi inte lyckas få människor att fokusera på andra saker.

Jag är det på sätt och vis med ett roat leende för på senare år har skattesänkningar vunnit stark fotfäste och trots skrämselpropaganda från vänster så börjar reformen nu sätta sig i de svenska medborgarna och då slåss ni om att ta del av dessa avdrag. När människor nu har fått erfarenhet av vad de betyder. 1500 spänn mer i plånboken.

Visst Juholt Jämtin är jag nyliberal som Carl Bildt när han genomförde den enda vägens politik. Som Reagan när han skapade jobb i USA på 80-talet och möjliggjorde för människor att ha flera jobb. Som Thatcher när hon fick England att blunda för arbetslösheten. För det handlar om de rika människornas framgång för att alla ska få ett bättre samhälle framöver. För hur skulle det se ut om inte kapitalismen fick skrida fram ostört, då skulle människor i Sverige snart ha sex veckors semester och vem får betala det? Det handlar om sippraöverteorin och vad händer om inte de rika får mer. Och vad vill egentligen Juholt.

/Jack

Det finns en annan variant som ligger mig varmare om hjärtat.

Om Jack

Jag jobbar som ombudsman på Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Jag jobbar med folkbildning organisation och förhandling. Har även uppdrag för Arbetarnas BildningsFörbund som handledare. Innan dess har jag jobbat som snickare i 10 år. När jag inte jobbar finns en liten kolonistuga som behöver renoveras. Min lille pojk och tös och flickvän och jag bor i majorna. Löpträning önskar jag att jag kunde skriva att jag håller på med. Jag gick med i Olof Palme sen blev jag socialdemokrat, trots att han då vart död sen 23 år tillbaka. Historieätarna är det bästa jag sett på länge om man bortser från dokumentärfilmen om Palme.
Det här inlägget postades i Ideologi, Partipolitik. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fredrik Reinfeldt avslöjar

  1. Jack Rolka skriver:

    Tack så mycket för peppen!

  2. Lasse E skriver:

    Proffsigt skrivet, Jack!

  3. Alexander skriver:

    Innovativt och kul!

  4. Sonny Andersson-Rask skriver:

    Innovativt Jack.

  5. Lena skriver:

    Kanonbra.

  6. Lena Persson skriver:

    Hur bra som helst, bra grepp att vända på kakan…

  7. Thomas Gorin skriver:

    Haha fyndigt! 🙂

Kommentera

