Byggnadsarbetare – inget annat!

Visst har vi kommit en bit på vägen. Framgångar på vissa bitar när det gäller lön, arbetsmiljö och flera andra saker. Detta kan förklaras med flera faktorer. Jag tänker fokusera på en väldigt viktig sak.

Genom att vi har ett yrkesbevis och kräver samma lön som andra med yrkesbevis. Genom att ha kollektiv lönebildning, där alla på ett företag som har yrkesbevis har samma lön, kan vi sätta press på företagen som ett lag. Att den kollektiva lönen är kopplad till våra yrkesbevis är en oerhörd styrka. Inga grundyrkesbevis med en massa tillkommande kompetenser som gör att arbetsgivaren kan ge olika lön. Utan vi har stor kompetens och ett yrkesbevis. Vi är byggnadsarbetare som jobbar i byggbranschen. Vi är inte Skanskaiter eller Peabiter. Och vi ska inte heller bli det. Vi jobbar i byggbranschen på olika företag. Så fort vi ser för stora skillnader på företag och förhållandena skiljer sig på företagen blir vi rädda om vår plats på just det företaget.

Företag kommer och går men byggbranschen består.

JM prövar nu ett nytt sätt att jobba på. Läs sidan 16-22. Där alla moment är detaljreglerade och alla ska jobba på samma sätt. Det kan säkert låta jättebra och påminner en hel del om fordonsindustrin. Vad är risken då? Om man jobbar på ett JM sätt. Varför ska vi bry oss om JM vill effektivisera på sitt sätt?

Vår styrka är vår kompetens. Om vi inte tillåts äga vår kompetens vad har vi då att använda för att hävda vår rätt till det vi vill kräva. Om man bara behöver lära sig läsa monteringsanvisningar som är detaljreglerade så behövs kanske en två veckor introduktion och sedan är man klar för arbetet. Då blir man också snabbt utbytbar. Och vad händer om JM lägger ner, vad är din kunskap värd utanför JM?

Ju mer vi kan påverka vår arbetssituation desto mer har vi ju att säga till om. När vi knappt styr något alls blir vi lättare utbytbara. Vi ska vara rädda om de saker vi har som gör att vi kan påverka, detta är bara en sak.

Vi jobbar i byggbranschen och är byggnadsarbetare, inget annat!

/Jack

Om Jack

Jag jobbar som ombudsman på Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Jag jobbar med folkbildning organisation och förhandling. Har även uppdrag för Arbetarnas BildningsFörbund som handledare. Innan dess har jag jobbat som snickare i 10 år. När jag inte jobbar finns en liten kolonistuga som behöver renoveras. Min lille pojk och tös och flickvän och jag bor i majorna. Löpträning önskar jag att jag kunde skriva att jag håller på med. Jag gick med i Olof Palme sen blev jag socialdemokrat, trots att han då vart död sen 23 år tillbaka. Historieätarna är det bästa jag sett på länge om man bortser från dokumentärfilmen om Palme.
Det här inlägget postades i Arbetsmarknad, Framtid. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Byggnadsarbetare – inget annat!

  1. Sebastian skriver:

    En vacker och stolt yrkeskår om du frågar mig. Kompetensen inom industrin rationaliserades, effektiviserades och standardiserades bort för länge sedan. Idag är montörernas arbetsuppgifter gjorda för fysiska under snarare än för kunniga hjärnor….

Kommentera

