Räntans slavar

Igår fick jag ett brev. Brevet var från CSN. I detta brev så fanns ett inbetalningskort på 9000 kr. Jag har nämligen under min studietid tjänat för mycket och därför måste betala tillbaka en del av studiebidraget. Inget konstigt med det. Vad jag reagerar på är att förutom en expeditionsavgift på 100 kr så skall jag även betala ränta på 1000 kr. Vilken ränta?? Är inte studiebidraget just ett bidrag?

Jag kokar av ilska när jag tänker på hur olika instanser tvingar ner oss på våra hårt sargade arbetareknän med mössan i hand. Hur dom vid behag strör lite pengar över oss så att vi ska känna tacksamhet och skuld. Och skuld är just vad det är. En skuld som dom efter eget behag höjer eller sänker.

Allt jag lånar betalar jag tillbaka. Får jag för mycket så ger jag gärna tillbaka överskottet. Men lägg fan inte en ränta på ett bidrag!! Vart är min ränta när jag fick vänta 6 veckor på a-kassans första utbetalning? Vart är min ränta när försäkringskassan inte betalade ut min föräldrapenning? Vart är min ränta när jag tvingas ställa upp och betala bankernas försumlighet???

Räntans mörker går bara åt ett håll. Vi vanligt dödliga tvingas ställa upp på marknadsekonomins, bankernas och kapitalisternas villkor.  Med en blå regering så används dessutom ekonomin som ett vapen mot oss då vi tvingas till högre avgifter och lägre ersättningar samtidigt som räntans gift rinner genom våra vener.

Jag blir så trött.

Vi är alla räntans slavar….

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Ekonomi, Välfärd. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Räntans slavar

  1. lol skriver:

    Nu skall vi inte blanda ihop äpplen med päron. Det du får betala ränta på är det förmånliga lånet inte bidraget.

    • Sebastian de Souza skriver:

      I inlägget beskriver jag just en situation där jag tvingas betala tillbaka bidraget och ränta på det. Har aldrig tagit studielån.

  2. Ping: Vändning under galgen « Görans tankar och bagateller

Kommentera

