Bort med dom!

Fantastiska Anders Borg. Vårbudgeten presenterades förra veckan och man kunde snabbt konstatera att borgarna sänker skatter i snabbare takt än vad du hinner säga Milton Friedman. Jag har snabbt räknat ut att om detta fortsätter så kan jag snart dagligen röka cigarr och dricka champagne medans jag tackar sjuka och arbetslösa utanför Göteborgs socialkontor.

Likt ett Oscarstal vill jag tacka mina grannar, vänner och forna arbetskamrater för att ni fortsätter vara sjuka, arbetslösa och fattiga. Ni ger mig en rikedom jag inte kunnat drömma om innan. Under socialdemokratins dagar tvingades jag som arbetar att mätta era magar. Men inte under Alliansens ledning, nu är det återbäring! Jag vill ha mer skanderar jag, Och mer får jag! Jag vill göra avdrag för mitt städbiträde, och avdrag får jag! Bort med fackens inflytande nu! Och snart får jag nog det som en tidig julklapp också. Jag njuter av alla fantastiska förmåner Alliansen skänker till oss som består av 2/3 av samhället. Jag kan tänka mig att rösta på Reinfeldt så länge jag lever om det inte vore för en tråkig sak.

Jag råkar ha känslor kvar i mitt annars kalla hjärta. Till min stora förskräckelse så gråter jag faktiskt ibland när jag ser den utsatthet människor tvingas in i. Jag kan till och med känna medlidande när jag hör talas om ensamstående kvinnor som knappt kan försörja sin familj. Vad är det som händer med mig? Dagens politiska budskap kan inte vara mer tydligt, ensam är stark! Jag som individ är fantastisk och bör bara rå om mig själv. Varför går jag då runt och bryr mig om andra varelser?

 Kan det vara så att jag inte är en känslokall egoist? Är det så att jag faktiskt unnar andra lite trygghet och lycka? Finns det en koppling mellan gemensamt ägande och ett tryggt samhälle?

Ja, det är nog så. Jag måste nog inse att jag är en sosse. Höger-sosse, vänster-sosse, grå-sosse eller kul-sosse, kalla mig vad fan du vill. Jag tänker inte vara en av dom som köper skygglappar varje vecka i ”blunda för samhällproblemskiosken”. Jag ser vad som sker, jag ser hur folk mår och jag vill inget annat än att byta regering!

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Ideologi, Partipolitik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bort med dom!

  1. Vonna skriver:

    Så fantastiskt bra skrivet!! Jag blev rörd! Vi måste alla hjälpas åt i vårt land, så alla har det drägligt! Sjukdom, arbetslöshet eller att fastna i ett missbruk, det kan drabba alla. Högern tycks tro att det är en och samma grupp, hela tiden!

  2. Netti skriver:

    så häng med i Återtåget, en samlad rörelse mot nuvarande regering och hopp om att den byts ut nästa val. Det får vara slut på blådårarnas blåstyre nu – ge upp ett rödtjut och följ med upp på Skansen Kronan den 1a maj. Vi samlas i Nya Allén vid Storan mellan 17-18 och går sedan i samlad tropp opp. Tänk att få vandra opp på bergets topp och se allt i från ovan det ger kraft och levnadshopp men kanske är man ovan…
    Flera talare och med oss!!! Väl mött! Netti & co
    https://www.facebook.com/event.php?eid=136454413094509

  3. Ping: De väljer bort Arbetsförmedlingen « Görans tankar och bagateller

Kommentera

