Den uppenbara skillnaden

För att två människor ska kunna komma överens och mötas i en kompromiss, som båda kan godta, måste det finnas en maktbalans. Så fort mer makt finns hos den ena så kommer den andra få ge vika på ett eller annat sätt. Detta är lätt att se i alla slags förhållanden människor emellan. I arbetslivet finns denna maktfördelning mellan den som har ett företag som anställer folk och de som är anställda. Det finns en uppenbar maktfördel hos båda parterna. Den ena parter åtnjuter fördelen att äga företaget och är den som betalar lön för arbetet som utförs. Den andra parten, om den lyckas organisera sig, finner makten i mängden.

Att det är ett övertag att vara arbetsgivare kan många nog skriva under på. Självklart är beroendeställningen olika på olika företag.  I och med att alla arbetsplatser inte ser likadana ut och mängden människor som jobbar på ett företag varierar. Men då många har varit överens om att arbetsgivaren har ett maktövertag har lagar stiftats för att skydda arbetaren från orättvist maktutövande. Alla som har varit med om en situation där man behövt begära sin lagliga rätt (föräldraledig eller gå en facklig kurs m.m.) kanske känner igen sig i att, bara för att man har lagen på sin sida betyder det inte att verkligheten är serverad på ett behagligt fat. Ett sätt för arbetsgivaren att försvåra är – att visa på hur himla jobbigt och opassande det är just nu, men ändå ge ett ok. Att bli upprörd och sedan godkänna det. Att bli bedrövad och lägga skuld, men visst det går bra.

Desto mer behövd man är på det företag, desto lättare är det att förhandla. Makt när den blir balanserad ger självförtroende och konstruktiva lösningar som gör framsteg. Förståelsen för att just detta leder till framgångsrik utveckling har varit anledningen till att en samförståndsanda har varit bärande för just den modell vi använt i Sverige. Samförståndsanda är för mig samma som maktbalans (jämlikhet) och absolut inte en vänskap som gör att en part åter igen vinner makt på grund av den andres rädsla att vara den som skapar ovänskap.

Det vi ser ske idag är att alla de lagar som är till för att skapa maktbalans förenklas. Det som sker är att de förenklas för arbetsgivaren. I och med att lagarna har skrivits i en samförståndsanda, ett samförstånd där man insåg att arbetsgivaren har ett övertag; skrevs det in bland annat ansvarsskyldighet för arbetsgivaren när det gäller rehabilitering, skyldighet att underlätta fackligt arbete, förbud mot kränkning i flera avseenden och möjlighet att gå fackliga utbildningar utan att behöva vänta ett halvår. Allt detta och mer har arbetsgivaren varit skyldig att förhålla sig till.

När nu vindarna blåser i arbetsgivarriktning och regeringen förenklar lagarna
till arbetsgivarens fördel vill jag höja ett varningens finger till alla som tror att denna uppenbara skillnad i makt inte gör så mycket. Makt, ju mer obalanserad den blir tenderar att dra ut de sämsta sidorna ur människan. Att rösta med ”Sveriges enda arbetarparti” har inneburit stora förändringar i det som ansågs vara rättigheter för att skapa en maktbalans. Vi har snart, om den röstas igenom i riksdagen, en förenklad ledighetslag. Den kommer försvåra för oss att via facklig utbildning bilda varandra i bland annat varför maktbalans är viktigt. Jag undrar vad ”Sveriges enda arbetarparti” kommer rösta på.

/Jack

Om Jack

Jag jobbar som ombudsman på Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Jag jobbar med folkbildning organisation och förhandling. Har även uppdrag för Arbetarnas BildningsFörbund som handledare. Innan dess har jag jobbat som snickare i 10 år. När jag inte jobbar finns en liten kolonistuga som behöver renoveras. Min lille pojk och tös och flickvän och jag bor i majorna. Löpträning önskar jag att jag kunde skriva att jag håller på med. Jag gick med i Olof Palme sen blev jag socialdemokrat, trots att han då vart död sen 23 år tillbaka. Historieätarna är det bästa jag sett på länge om man bortser från dokumentärfilmen om Palme.
Det här inlägget postades i Arbetsmarknad, Ideologi, Välfärd. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den uppenbara skillnaden

  1. Ping: Ett skittråkigt, men skitviktigt inlägg om kollektivavtal: Vem ska bestämma på arbetsmarknaden? | Mellan anpassning och motstånd

  2. Erik skriver:

    bra inlägg, viktigt att diskutera detta!

Kommentera

