Osäkra jobb och framtidsassociationer

Malin Nilsson skrev häromdagen bra på bloggen Verklighetens smolk om ett reportage i Elle om den ”nya fräscha arbetsmarknaden” där osäkra anställningsförhållanden beskrivs som flexibla och friare än fasta jobb.

Det Björkman vill göra är att visa sina läsare, alltså unga kvinnor på väg in på eller nyligen etablerade på arbetsmarknaden, att det finns en ny trend, ”att gigga” i ”The gig economy”, denna trend går ut på att det är ohett att ha ett fast jobb och att det nya är att hoppa från olika projekt och konsultuppdrag, texten innehåller passager som:

”Men de senaste åren har någonting hänt: allt fler väljer bort det fasta jobbet till fördel mot flera olika. Plötsligt har folk så många jobbuppdrag att de knappt får plats på visitkortet”

”Varifrån kommer då vårt nya behov av att fly det trygga nio-till fem jobbet och hoppa runt bland olika gigs?”

Jag undrar, hur tänkte du här Camilla Björkman?

Jag skrev här för ett tag sen om framtidsassociationer i politiken och hur godtyckligt sådant är, utifrån Alliansens valaffischer med framåt- och bakåtknappar. Det här med att det skulle vara en trend att inte ha en fast anställning tänker jag är lite samma fenomen; man jämför med något slags diffust förflutet där ”alla hade fasta jobb” och så vips kan man framställa en tillbakagång till anställningslängder á la 1930-talets tjänare och statare som en ny fräsch ”trend”.

Om Erik Bengtsson

Jag är 28 år och jobbar som doktorand på Göteborgs universitet. Jag forskar om arbetsmarknadsfrågor, fackföreningar och inkomstfördelning. Jag har en forskningsblogg: http://erikbengtsson.blogspot.se/ Och så bloggar jag här på Mellan anpassning...
Det här inlägget postades i Arbetsmarknad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

