Ett personligt misslyckande

Jag har alltid sett mig själv som en jämställd person. Någon som tror på människans lika värde och också verkar för att samhället skall speglas av jämlikhet och rättvisa. Och nu sitter jag här med mitt måndagskaffe och undrar, vad skiljer mig från övriga samhället? Svaret blir ingenting.

Jag lever i och med alla gamla förlegade könsroller och hierarkier. Jag finner mig i att kvinnor i flera avseenden behandlas som andra klassens medborgare. Jag lever mitt fria och underbara liv i ett samhälle som cyniskt urskiljer friska män från kvinnor, nysvenskar, homosexuella, sjuka och arbetslösa. Jag vaknar upp varje morgon med ett leende trots att allt för många människor är galet underbetalda medans näringslivets toppar badar i diamantprydda pooler fyllda med sedlar och mynt.

 Någonstans på vägen verkar jag ha tappat förmågan att se orättvisorna och gått runt i en egengjord lyckodimma. Jag hade nog fortsatt blunda om det inte vore för min bloggkamrat Lisa som påminde mig om att den internationella kvinnodagen närmar sig och att vi borde skriva något om jämlikhet.

Så nu skriver jag något. Jag skriver ett erkännande om mitt eget misslyckande i att inte acceptera ojämlikhet. Nu vänder jag blad som kungen hade sagt och blickar framåt och framöver skall jag analysera den värld jag lever i och förankra mina beslut med mina värderingar. Jag erkänner mitt misslyckande, gör du?

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Ideologi. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ett personligt misslyckande

  1. Ping: Pensionsutmaningen « Görans tankar och bagateller

Kommentera

