Alla dessa vi

Du medelålders människa, kanske finns det något att lära av dagens ungdom. Du ungdom av iverns förnyelse, kanske finns det något de gamla vet som du ej tänkt på eller ens upplevt. Du erfarna gamling som snart lämnar oss, ta icke med dig din kunskap i graven. Du allvetare, tänk om det du kan och vet inte ses på samma sätt genom någon annans ögon.

Se på varandra och förstå att ni måste samsas. Hur mycket du än tycker att den andre ej förstår din situation. Att i förståelsens stund bygger du ett samhälle värt att leva i. Den dagen du skjuter bort den du inte förstår dig på, delar du upp samhället. Trots att du är beroende av den andres förståelse av dig.

Om du i livets mitt med ödmjukhet möter utmaningarna ungdomen står inför och inte ser dem som ett hot, om du i din ungdomliga iver möter den nya världen utan att tro att alla andra inte fattar någonting, om du som i lugnets stund lägger dig ned för att för evigt vila, om du som vet allt stannar upp och lyssnar en stund, om alla vi som möter alla er, nyfiket möts istället för fördomsfullt vänder oss mot varandra. Då kanske vi kan vända trenden. Endast då kan vi skapa förutsättningar som sätter oss alla i första rummet.

Lika viktigt som att barnomsorgen utvecklas för att möta oss småttingar och våra krav, blir det då att se till att äldrevården tar väl hand om oss gamlingar som inte riktigt orkar lika mycket längre, men som fortfarande älskar livet. Vi som befinner oss i skolan, lätt förvirrade, lätt rastlösa och med en iver som tar sig uttryck på alla möjliga sätt – vi vill ha möjligheterna att bli bemötta i våra olika former. Likaväl som att vi som söker en plats som vuxna behöver tid och möjlighet att få ta ansvar. Vi som varit med ett tag – men som trots allt har ett tag kvar innan våra insatser, rent produktionsmässigt, minskar – vill känna trygghet.  Alla dessa vi måste få ses och höras, alla dessa vi är lika viktiga.

/Jack

Om Jack

Jag jobbar som ombudsman på Svenska Byggnadsarbetareförbundet. Jag jobbar med folkbildning organisation och förhandling. Har även uppdrag för Arbetarnas BildningsFörbund som handledare. Innan dess har jag jobbat som snickare i 10 år. När jag inte jobbar finns en liten kolonistuga som behöver renoveras. Min lille pojk och tös och flickvän och jag bor i majorna. Löpträning önskar jag att jag kunde skriva att jag håller på med. Jag gick med i Olof Palme sen blev jag socialdemokrat, trots att han då vart död sen 23 år tillbaka. Historieätarna är det bästa jag sett på länge om man bortser från dokumentärfilmen om Palme.
Det här inlägget postades i Framtid, Ideologi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

