Framtidsassociationer i politiken

Dag Solstads roman Roman 1987 börjar med att huvudpersonen Fjord (!) stiger av ett tåg i Lillehammer 1961, för att börja jobba som journalistlärling på en Arbeiderparti-tidning. Som nykomling får han skriva om allt möjligt, om fotboll i de lägre divisionerna, om den nya spännande kålen broccoli, om en skönhetstävling… Men han är hela tiden stolt över att det ändå är en arbetarrörelsens tidning han skriver för, eller ett organ för regeringen som han sarkastiskt säger. Om chefen som också skriver ledarna på denna lilla tidning anmärker han något intressant, eller snarare om hur chefen skriver ledare, och hur han skriver om högern:

”Våre politiske motstandare blei sjelden betegnet som motstandare, men mer dekkende som ‘bremseklosser’. Hans samlede utfall mot partiet Høyre og de øvrige borgerlige partiene i ett års lederartikler fra 1961/62, kan uttrykkes slik: ‘Nå igjen! Bremseklossene forsøker fortsatt å bremse’.”

Själva tekniken att etikettera motståndarna som ”bromsklossar” och bakåtsträvare tänker jag mig är effektiv; se t ex på Alliansens valaffischer från valet 2010:
1961-62 gissar jag att Arbeiderpartiet hade ett övertag i den politiska debatten i Norge, och därför framgångsrikt kunde använda sig av strategin att utmåla Høyre som bromsklossar och bakåtsträvare. Idag i Sverige är det M som gör det med S – med benäget bistånd av både en och annan ”socialdemokratisk debattör”.

Och jag funderar: blir ett parti utmålat som bromsklossar och bakåtsträvare för att det är svagt, eller är det svagt för att det ses som bromsklossar och bakåtsträvare?


Också om framtidsassociationer i politiken: Kajsa Borgnäs 5 januari.

Om Erik Bengtsson

Jag är 28 år och jobbar som doktorand på Göteborgs universitet. Jag forskar om arbetsmarknadsfrågor, fackföreningar och inkomstfördelning. Jag har en forskningsblogg: http://erikbengtsson.blogspot.se/ Och så bloggar jag här på Mellan anpassning...
Det här inlägget postades i Kultur, Partipolitik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Framtidsassociationer i politiken

  1. 1961 styrde Einar Gerhardsen i Norge. Men redan 1963 styrdes Norge av John Lyng från Høyre. Den regeringen styrde dock bara en knapp månad (regeringen Gerhardsen föll på grund av Kings Bay-olyckan på Svalbard, som beskrivits som Norges värsta gruvolycka). Därefter övertog Einar Gerhardsen rodret igen. Om man vill läsa om norsk politik och norsk arbetarrörelse från den tiden kan bl. a. läsa Hans Olav Lahlums biografi över Haakon Lie, som kom härom året.

  2. Gydvan skriver:

    Jag tror att ett parti är svagt om det låter sig utmålas som bakåtsträvare och bromskloss.
    Men å andra sidan så….
    Min upplevelse är att S har gått på myten om sig själv och låtit M måla upp myten….

Kommentera

