Sann frihet

Enligt den internationella undersökningen PISA 2009 så säkerställs att svenska elevers studieresultat blir allt sämre. PISA mäter läsförståelse, kunskaper i matematik samt naturvetenskap i 65 länder. Sverige har gått från en topplats till en mer genomsnittlig 15e plats. Vad som är intressant med denna undersökning är att de orsaker som pekas ut är ökade skillnader i socioekonomisk bakgrund och Skolverket har skrivit en rapport som anger segregering, differentiering och individualisering som skäl till allt sämre studieresultat. I ett samhälle där man tittar allt mer på individen och allt mindre på kollektivet så kan man alltså konstatera att överlag så sjunker prestationen. Det finns idag en otroligt hög press på varje enskild individ att vara sin egen lyckas smed. Man kan välja att inte vara misslyckad. Detta samtidigt som allt mer i samhället monteras ner, både när det gäller vård och skola. PISA undersökningen visar att Finland nu är ett föregångsland när det gäller studieresultat, och anledningen till detta är att man i Finland satsar på stödundervisning. I stort sett alla finska elever får stöd någon gång under sin skoltid och detta ger resultat.

För personer som lämnat sin skoltid är det viktigt att möjligheter finns för att läsa upp betyg och skaffa sig kompetens, detta ser jag som en otroligt viktig del i en välfärdsstat för i och med att man kan läsa på Komvux kan man frigöra sig från sin bakgrund. Det skapar rörlighet mellan sociala skikt och det är något vi blir allt sämre på. PISA visar att socioekonomisk bakgrund blir allt viktigare för ungas studieresultat, och så fortsätter det att vara även efter skolan. Ett exempel som nu ligger en bit tillbaka i tiden är rekryteringsbidragens avskaffande. Vid årsskiftet 2006/2007 avskaffades rekryteringsbidragen. De hade gett 16 000 människor chansen att studera och riktade sig till personer över 25 år med kort utbildning.

På mitt jobb var det många som passade på att studera tack vare detta bidrag, och på större industrier gjordes storsatsningar för att ge allt fler gymnasiekompetens. Samma årsskifte försvann möjligheten att lättare komma in på högskolan med fyra års arbetslivserfarenhet i bagaget. Detta kombinerat med en otrolig lamslagenhet i krisen, där vår regering inte gjorde några ansatser till att vilja skjuta till pengar till omställning. Högern har dessutom gjort det svårare för oss lite äldre att läsa på högskola, genom att premiera unga studenter. Vi äldre hamnar i egen grupp i ansökningen som är mindre, och vi saknar också de så kallade bonuspoäng som införts i betygssystemet. Linjen är tydlig: Man ska aldrig få en andra chans. Det bevisas om och om igen att jämlikhet lönar sig. Själv tycker jag att utbildningsfrågan är det enda svaret på hur vi ska konkurrera i Sverige. Man konkurrerar inte med sänkt lön, utan med höjd kompetens, det är det enda sättet att upprätthålla löftet.

Lästips!

Storstad om utbildningspolitik

Intressant undersökning som visar att vi tror på välfärd och fortfarande är villiga att betala för den, tvärtemot vad Sahlin menade i sitt tal i helgen

Bra ledare på tvärdrag

/Lisa

Det här inlägget postades i Skolpolitik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sann frihet

  1. Lisa Klaminder skriver:

    Och jag som trodde att det var tvärt om, att det var på grund av bristen på genustänk som pojkarna hamnar efter. Att vi har en mansroll som lär unga pojkar att våld är manligt och att kommunikation är för mesar. Där man idealiserar den starkes rätt att ta för sig, och föraktar mjukhet och att bry sig om varandra. Könsrollerna i samhället genomsyrar allt som vi gör, och vi skapar kön redan i vaggan. Genus är något vi lär oss. Hur skulle jämställdhet hindra pojkar från att lära sig läsa? Lika lön gör knappast att männen helt plötsligt förlorar intelligens. Märklig tanke kedja…

  2. Anna F skriver:

    Var fjärde pojke har svårt att läsa! Tydlig exempel på statsfeminismens härjningar i den svenska skola med systematisk mobbning av allt som är pojkbeteende. Snart är vart femte pojke diagnostiserad med ADHD, ADD, autismspektrum-störningar o.s.v. Dags för föräldrarna att vakna! Oftast är det inte fel på pojken, det är fel på genuspedagogiken!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s