Vem är det som inte lyssnar?

Här och var i eftervalsdebatten har jag noterat följande resonemang från en del ledande S-företrädare. Ungefär: ”vi förlorade valet, alltså måste vi förnya oss, men medlemsantalet i partiet fortsätter att minska och speglar inte befolkningen därför borde vi ge oss ut och lyssna på människor utanför partiet”.

Jag har svårt att komma på ett mer effektivt sätt att driva ut de sista medlemmarna ur partiet. Om medlemmarna inte anses önskvärda ens i dessa tider – när är vi någonsin önskvärda? Jag är medveten om att de som pratar om att lyssna utanför partiet inte menar att nedvärdera partimedlemskapet. Men jag är rädd att det faktiskt blir resultatet.

Det kan i och för sig finnas ett behov för personer som levt större delen av sitt liv som anställd eller heltids förtroendevald i partiet att vidga sina vyer och träffa icke-partimedlemmar. Men för mig som är politiskt aktiv på min fritid och inte enbart omger mig med likasinnade framstår resonemanget ovan som mycket märkligt. Sanningen är ju den att de flesta av oss som är politiskt aktiva inte sysslar med poltik på heltid. Vi lyssnar på människor utanför partiet varje dag.

Behovet av att lyssna utanför partiet blottlägger snarare problemet med professionaliseringen av politiken (alltså att ganska många suttit ganska länge på samma eller liknande position). Den frågan bör nog också vägas in i paritets förnyelsearbete.

Utan förekommen anledning kommer jag att tänka på Tage Danielssons ord:

”Ett minimikrav på rörelsen är att den rör sig.”

Om Fredrik

Jag arbetar som maskinoperatör på ett livsmedelsföretag i Göteborg. Där är jag fackligt aktiv i Livsmedelsarbetareförbundet. Vid sidan av uppdraget i fackklubben sysslar jag med facklig utbildning och folkbildning bland annat inom LO och ABF. Studerar även på institutionen för sociologi och arbetsvetenskap på Göteborgs universitet. Uppvuxen i Mölndal men bor nu i Göteborg. Tycker mycket om att vandra i fjällen, följa Blåvitt och lyssnar på allt från Mark Knopfler till The Knife.
Det här inlägget postades i Partipolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

