Räven, illusionisten och IF Metall

Sitter på tåget på väg mot Sthlm. På agendan så står en 2 dagars utbildning i sociala medier. Jag ska lära mig att blogga bättre och mera (förhoppningsvis…) Passande nog så kommer man att få ha en diskussion med avtalssekreteraren om det nya påhittet, introduktionslöner. Utan att ha granskat det mer ingående så måste jag hålla med min bloggkollega Lisa om att det stinker liberalt och centerpartistiskt. Jag jobbar till vardags som projektledare och jobbcoach så jag stöter på dessa arbetslösa ungdomar dagligen. Det stora problemet som jag ser är inte att man skulle vara för dyr att anställa. En av de stora bristerna vi har idag är att dagens ungdomar inte har ”rätt” kunskaper för de jobb som idag finns. Jag skulle vilja se en mer flexibel arbetsmarknadspolitik som inte står fast i gamla arbetssätt och ideér. Mer pengar till punktinsatser så som truckkort, lastbilskort, cnc-operatörsutbildning, säljutbildning, ledarskapsutbildningar m.m. Ska bli intressant att få höra vad IF Metall säger idag.

En annan sak jag reagerat på är dels Reinfeldts förmåga att aldrig bli ställd mot väggen. Kungen skulle behöva gå kurs hos vår statsminister i hur man smiter undan radarn.. att i 5 års tid ha propagerat för en mindre och effektivare statsapparat som skall hushålla med våra skattepengar och samtidigt haft en enorm kostnad på regeringskansliet är helt galet. Jag välkomnar framtida besparingar. Att ha förespråkat för ett öppet och väljarstyrt parti låter fantastiskt, börja då med att redovisa vart ni får alla era miljoner ifrån.

På radion igår så fick man höra vår finansminister prata om svensk ekonomi och hur man lyckats vända den negativa trenden. Dom flesta hade väl jublat i detta läge men inte Borg. Slug som han är så pratar han än mer om försiktighet och hushållning. Så kommer det att se ut framöver, oavsett ekonomiskt läge så kommer man att hålla i varenda krona för att lagom till nästa val kasta pengar över oss vanligt dödliga, igen…. Jag hoppas ännu en gång att man som medborgare i detta land kan se igenom den falska fasad räven Borg och illusionisten reinfeldt bär på. syna dom, byt ut dom och gör om!

/ Sebastian

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Arbetsmarknad, Ideologi, Partipolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

