det krävs lite självinsikt.

Igår såg jag mitt älskade Blåvitt spela en härlig fotboll i första halvlek för att sedan vara bedrövliga i andra halvlek. Så här har det sett ut hela säsongen. Som ett brev på posten så kommer då fansens (inklusive mina) krav på förändring. det är helt logiskt att man som följare av en stor rörelse kräver framgång. Jag kräver vinster och skönlir, jag kräver sm-guld och jag blir aldrig nöjd!

Detsamma gäller i politiken. Precis som Jonas Ohlsson borde fundera på att ställa sin plats till förfogande borde Mona Sahlin göra likadant. Precis som Håkan Mild funderar över vilka nya spelare som skall köpas in borde partistyrelsen fundera likadant. Hur blir vi bättre? Att gå in i nästa säsong med oförändrad ledarstab och trupp finns inte i fotbollens värld efter en misslyckad säsong. Att göra det i politiken verkar dock vara helt ok. Jag vet att vi borde vänta på kriskommissionens svar men jag tror inte att den analysen kommer att peka på våra politiker utan snarare på vårt budskap. det är bra men inte den enda förändringen som behövs. Vi måste gå från att vara ett parti för inbördes beundran till ett parti som går i strid för vårt gemensamma samhälle.

När borgarna gick till val 2006 så var det inte många av väljarna som kände till Reinfeldt, Schlingman, Littorin och Borg. in kom dessa nya, fräscha och nytänkande moderater och tog väljarna med storm, förvirrade arbetarerörelsen och vann valet. Vi sa då att vi skall tänka om och förändra för att ”ta det tillbaka”. Vad händer då? Vi går till val 2010 med samma namn som väljarna känner till sedan jordens begynnelse. Sahlin, Österberg, Östros, Ahlin, Pagrotsky, Bodström m.m är alla kompetenta politiker men dom saknar en sak. Dom är inte nya och intressanta! Vi behöver nytt blod och nya tankar, och då menar jag inte tankar från nyexaminerade akademiker. jag vill se arbetare som upplevt arbetslöshet, fattigdom, usel arbetsmiljö och bott i utsatta områden. Jag vill se unga, hungriga politiker som vet hur vårt samhälle ser ut och hur det bör se ut framöver.

Byt tränare, släpp fram juniorerna och börja spela samba-lir!!

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Okategoriserad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

