…att få en beta bröd

Suhonen d.ä. tipsade i veckan om återläsning av Per-Albins Hanssons Folkhemstal. Man kan inte annat inspireras av ambitionsnivån när man läser igenom det klassiska talet. Snacka om att sticka ut hakan och att våga vilja!

Jag brukar ha med mig utdraget nedan när jag är ute och pratar på möten och kurser i facket. Varje gång tänker jag att ”den här gången ska jag lyckas klämma in det”. Varje gång misslyckas jag. På något sätt hinns det inte med eller så kommer det saker emellan som gör att jag glömmer bort det. En gång hade jag till och med talet i handen och berättade att jag skulle läsa upp en del ur det. Jag vet inte om kursledarna blev rädda att folk skulle somna, hur som helst var vi i alla fall ”tvungna att ta fikarast nu”.

På onsdag ska jag prata på ett möte med Elektrikerna, då…

”Hemmets grundval är gemensamheten och samkänslan. Det goda hemmet känner icke till några privilegierade eller tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn. Där ser icke den ene ner på den andre. Där försöker ingen skaffa sig fördel på andras bekostnad, den starke trycker icke ner och plundrar den svage. I det goda hemmet råder likhet, omtanke, samarbete, hjälpsamhet. Tillämpat på det stora folk- och medborgarhemmet skulle detta betyda nedbrytandet av alla sociala och ekonomiska skrankor, som nu skilja medborgarna i privilegierade och tillbakasatta, i härskande och beroende, plundrare och plundrade.

Det svenska samhället är ännu icke det goda medborgarhemmet. Här råder visserligen en formell likhet, likheten i politiska rättigheter, men socialt består ännu klassamhället, och ekonomiskt råder fåtalets diktatur. Olikheterna äro stundom skriande; medan några bo i palats betraktar många det som en lycka om de får bo kvar i sina kolonistugor även under den kalla vintern; medan en del leva i överflöd, gå många från dörr till dörr för att få en beta bröd, och den fattige ängslas för morgondagen, där sjukdom, arbetslöshet och annan olycka lurar.

Skall det svenska samhället bli det goda medborgarhemmet måste klasskillnaden avlägsnas, den sociala omsorgen utvecklas, en ekonomisk utjämning ske, de arbetande beredas andel även i det ekonomiska förvaltandet, demokratin genomföras och tillämpas även socialt och ekonomiskt.”

Här finns ett längre utdrag ur talet.

Här finns talet i sin helhet.

Om Fredrik

Jag arbetar som maskinoperatör på ett livsmedelsföretag i Göteborg. Där är jag fackligt aktiv i Livsmedelsarbetareförbundet. Vid sidan av uppdraget i fackklubben sysslar jag med facklig utbildning och folkbildning bland annat inom LO och ABF. Studerar även på institutionen för sociologi och arbetsvetenskap på Göteborgs universitet. Uppvuxen i Mölndal men bor nu i Göteborg. Tycker mycket om att vandra i fjällen, följa Blåvitt och lyssnar på allt från Mark Knopfler till The Knife.
Det här inlägget postades i Arbetsmarknad, Ideologi, Välfärd. Bokmärk permalänken.

En kommentar till …att få en beta bröd

  1. Erik Bengtsson skriver:

    ”Suhonen d.ä.”

    LOL

Kommentera

