Förändring,förnyelse och lite same,same..

nu gör jag comeback efter valet. jag har gråtit, svurit och sörjt. jag har fallit och kravlat upp för att sedan falla igen. Jag har accepterat förlusten men inte förlåtit vinnarna. för dessa vinnare är inte bara borgare med en förkärlek till klyftor, utan bland vinnarna så finns det också rasister. Ett gäng rasister vars budskap är att det är några andras fel när samhället inte mår bra. Och samhället mår verkligen inte bra, det visar valresultatet ganska tydligt.

Ett ödesval har vi sagt i ett par år bakåt. ”Om vi förlorar nu så kan vi glömma fackets och välfärdens överlevnad” har man hört. Vad gör vi då? Jo, vi gör vårt sämsta val på nästan 100 år! Helt ofattbart… Jag håller med min gode blogg kamrat Fredrik i hans analys men efterlyser kriskommissioner inom LO-förbunden också. Och då inte bara en analys av valet utan en analys om LO och dess medlemmar. Ska vi förnya partiet så måste det gå hand i hand med facken, för där behövs det en gigantisk förändring. Tro mig när jag säger att det är lättare att få tillbaka väljare än vad det är att få tillbaka medlemmar. Jag vet inte vad som känns värst, en socialdemokrati som sover eller en arbetarerörelse som blöder?

Jag kommer att vänta med spänning på vad man kommer fram till i kriskommissionen. men jag tänker inte sitta still fram tills dess, arbetet måste börja nu, för på andra sidan är det fortfarande same,same. Ren och skär egoistisk klyftpolitik.

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Okategoriserad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

