Ett brev till……

Idag var tanken att jag skulle vakna till en ny rödgrön regering med samhället i fokus, men det blev inte så.Idag så skulle jag vakna med en nyvunnen tro på det jämnlika samhället, men väljarna ville annat. Idag skulle jag vakna bredvid mina barn och känna hopp om deras framtid, det blev inte så….

Jag vaknade idag till en fortsatt borgerlig regering, en regering utan egen majoritet. Jag vaknade idag med ett främlingsfientligt parti i riksdagen. jag vaknade idag med rasister som vågmästare i demokratins hjärta. Jag vaknade….

Min plan idag var att vid en eventuell förlust skriva ett brev till dom som valde att rösta blått. Att i brevet förklara vad man valt för väg åt Sverige och vad som komma skall. Mitt brev till de blåa skulle innehålla kraftfulla ord och visionära, röda ideér, men det blev inte så. Att ett politiskt val kunde tömma mig så mycket på energi och glädje var jag inte beredd på.

Jag väljer att skriva idag, till nutiden och framtiden, till unga och gamla, till min familj och mig själv. Vad har vi gjort? Vi har valt in ett parti som gick till val på att peka ut en grupp människor och säga, där gott folk, där har ni problemet.  Vi har valt in ett parti som gick till val på att lyfta fram invandrare som en våldtagande, misshandlande och yrkeskriminell grupp. Vi har valt in ett parti som inte har en aning om vad människors lika värde betyder eller vad demokrati är för något.

Mina föräldrar kom till Sverige som politiska flyktingar, frihetskämpar kallades dom då, en ekonomisk belastning säger man nu. Jag själv är född här och har antagligen bidragit mer till vårt samhälle än vad någon sverigedemokrat någonsin gjort eller kommer att göra. Förtroendevald kallades jag för några år sedan, potentiell våldtäktsman säger SD nu. mina systrar kom till Sverige för lite mer än ett år sedan. Igår frågade dom mamma om dom måste åka tillbaka nu? Genom att välja in ett rasistiskt parti så har vi medvetet eller ofrivilligt pekat ut varenda människa i vårt samhälle som har en annan hudfärg, kultur eller religion och sagt: VI har ögonen på er!

Just ordet vi har idag ingen vacker betydelse för mig. Ordet vi har blivit vi och dom. Det goda samhället har blivit det mörka samhället. Ridån har gått ner för solidariteten och nästa föreställning har tagit plats, den legitima rasismen.

Jag vaknade idag och tittade på mina barn.

Jag grät…..

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Ideologi, Partipolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

