Alliansens integrations- och jämställdhetspolitik

Nyamko Sabuni menar att utlandsfödda ska ha särskilda snävare regler för föräldraledighet, med argumentet att föräldraledigheten är ett hinder för dessa kvinnor att komma ut på arbetsmarknaden. Detta gör mig riktigt förbannad. Av så många anledningar att jag inte vet var jag ska börja. Den mest uppenbara anledningen är rasism, att låta en grupp människor få sämre villkor enligt lag med skälet att de inte är födda i Sverige är för mig inget annat än ren och skär rasism. Enligt Jan Björklund så kan Nyamko Sabuni inte anklagas för främlingsfientlighet eftersom hon själv är invandrare. Japp, detta är Björklunds egen ord i en intervju i radio. I så fall måste ju alla kvinnor vara feminister eftersom dom är kvinnor. Så är inte fallet verkar det som.

Det andra skälet till att sådana här förslag gör mig förbannad är att den här regeringen har drivit igenom ett vårdnadsbidrag som lett till att många invandrade kvinnor valt att stanna hemma istället för att söka sig ut på arbetsmarknaden. Hemmafrubidrag ena dagen och ut på arbetsmarknad nästa. Jämställdhetsministern har lite svårt att bestämma sig.

Föräldraledighet är något bra, som vi i Sverige borde vara väldigt tacksamma för att vi kan ta ut. Jag skulle tänka mig för noga och länge innan jag röstade på ett parti som öppet medger att dom vill göra förändringar i Föräldraledighetslagen.

Som om detta inte räckte så tycker Nyamko Sabuni också att man ska införa låglönesektorer för invandrare, sk frizoner. Det är hon inte ensam om, detta är typisk nyliberal argumentation. Så otroligt cyniskt och ovärdigt. Ska vi sälja ut de som invandrar till vårt land och låta dom jobba för skitlöner för att vi inte klarar av att lösa integrationsfrågan?

Detta är åter prov på Folkpartiets populism och främlingsfientlighet. Läs gärna sammanfattningen på Alliansfritt Sverige där man listar alla främlingsfientliga förslag som partiet har gjort sedan 2002.

 Ali Esbati om hur folkpartiet har bidragit till att brutalisera den svenska integrationsdebatten samt normaliserat rasism.

/Lisa

Det här inlägget postades i Arbetsmarknad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

