Det finns i hjärtat

Sitter och tittar på tv och kommer på mig själv att jag ger varje svensk celebritet en partitillhörighet utefter mina få intryck den lilla tid jag ser och hör dom. Undrar hur ofta jag har rätt? Är David Hellenius sosse? är Mats knutsson moderat? (antagligen..)

Att haka upp sig på vad andra tror och tycker är nog ganska vanligt och stjäl fokus från det viktiga nämligen ens egna goda värderingar och fina ideologi. Väldigt ofta i dagens debatter och diskussioner så läggs energin på att smula sönder motparten och deras idéer, väldigt sällan lyfter man fram vad man själv strävar efter. Ett gott exempel är jag själv som på grund av ett ganska stort förakt av egoism inte drar mig för att ge mig in i diskussioner med alliansförespråkare. I dessa diskussioner så är jag väldigt bra på att lyfta fram nackdelarna med alliansens politik och värderingar. Ibland känns det som att jag känner till de borgerliga partierna bättre än mitt eget. Hur kommer detta sig? Jag har varit på otaliga kurser och läst flertalet böcker som stärker mig i min tro på ett socialdemokratiskt samhälle men ändå så lägger jag fokus på högerns ”Darth vader” politik.

Efter mycket funderande så tror jag att jag vet varför. Socialdemokratin är alldeles för stor för att förespråkas enbart av ett parti. Socialdemokratin är inte bara en ideologi utan även en kultur och livsstil. Att vara sosse innebär så mycket mer än att heja på Mona i debatter. det innebär att man utefter sina egna värderingar visar unga och gamla vad som är solidaritet, jämnlikhet och rättvisa. Att man utefter sitt dagliga beteende ger socialdemokratin ett gott ansikte. Jag vet faktiskt inte jättemycket om vad sossarna vill, men jag vet att vi bär på samma människosyn och vill skapa förutsättningar för alla människor att lyckas. Jag bär denna tro inom mig och stärks av glöden den ger mig, en glöd jag tror de flesta bär på men inte har kännt av ännu. Att påvisa andras misstag förefaller då lättare än att förklara vad ens själ och hjärta känner…

/ Sebastian

Om Sebastian de Souza

Ålder: 33 Bor: Önnered Familj: sambo och 3 barn Yrke: verksamhetschef Facklig bakgrund: fd förtroendevald på Volvo PV, handledare på GAF m.m Intressen: fotboll, politik och film Politisk åsikt: Socialdemokrat
Det här inlägget postades i Okategoriserad. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det finns i hjärtat

  1. Leomardo Gonzalez skriver:

    alltid kan förstås skulle det stå. anm.

  2. Leomardo Gonzalez skriver:

    Så skriver en sann ideologisk poet.
    I världen så är latinamerikanare kända för att vara duktiga i att beskriva känslor i ord. Ta till exempel Pablo Neruda, Gabriel Garcia Marquez, Violeta Parra, Silvio Rodriguez. Stora poeter och musiker som förmedlar mänskliga tillstånd i ord som går att läsa – men inte alltid förstås.

    Jag förstår dig Sebbe, efter en lång SSU-valläger med många politiska diskussioner och revideringar så känner jag att jag kan lättare peka ut vad alliansen gör för att skada det samhällsform jag sett som helig – men jag vet vad socialdemokratin vill nu. Det är så självklart så att man inte ens lägger märke till det. Men tänk efter själv en stund så kommer du komma på d.

Kommentera

